SORTIDA MES DE MAIG

SORTIDA MES DE MAIG DIA 12

Tal com us vaig comentar per problemes logístics la sortida que estava programada per aquest mes no s'ha pogut preparar, però per sort teniem preparada la del mes següent. Per això aquest mes farem la del Riu Brugent, tornem cap a Tarragona. En el mes de juny es farà la de la Vall de Llémana.

Aquí teniu la descripció de la sortida, el mapa i com arribar al punt de sortida.

Farena - El Pinetell - l'Esqueix – Molins del Riu Brugent - Farena

Recorregut d’uns 11,5 qmts. i 450 mts. de desnivell acumulat. Dificultat baixa en el primer tram i un pèl més complicada en el segon sense arribar a ser difícil. En aquest segon tram hi ha algun pont penjant i passarel·les.

Temps aproximat, 6:30h. esmorzar i dinar inclòs.

Des de la zona d’aparcament, sortim de Farena pel Camí de La Bartra-Mas d’en Toni (PR-C20). De seguida el camí es bifurca a la dreta en el punt on hi ha una tanca, “La parada”.  Es passa pel damunt del Forn Teuler.

En aproximadament 1,600 qmts, travessem la carretera TV-7044 per la llera del Barranc dels Tous o Riu Sec per tornar-la a travessar uns 150 metres després per l’altra banda de la llera. Això ens permet no haver de passar per un tram de carretera, curt però amb un revolt i un pont potencialment perillosos tot i que no hi ha gaire trànsit.

Durant una estona transitem per un sender més o menys paral·lel a la carretera fins que el camí empedrat puja suaument. És el Camí de Lo Grau. En el punt més alt del camí, Lo Grau, podem esmorzar. Aquí podem contemplar un promontori a la dreta que s’anomena “El Vigilant de La Vall”.

Seguint per aquest camí, després d’una cruïlla, seguim pel de l'esquerra que baixa suaument per retrobar-nos amb la carretera que seguirem en paral·lel i la tornem a creuar una mica mes endavant.

Més endavant el camí es converteix en una pista i arribem al Pinetell pel Camí de Farena. Ja en el poble anem a cercar la Plaça Major on podrem fer unes “ametlles” i fer aigua a la font. Amb sort, aquí ens podrem trobar al Ferràn, un habitant del Pinetell, i al gos “Perdut”, ambdós molt simpàtics i xerraires.

Desprès del descans, seguim avall pel Carrer de l'Escola i, a la cantonada, girem a la dreta pel Camí de La Riba. Seguim per un bosquet, fins trobar un gran roure.  Passat el roure, a l'altra banda del Riu Brugent, podem veure els Masos de Cabrera.
Fem una curta marrada per anar al mirador anomenat “Balcó del Brugent”. El Riu Brugent neix a les muntanyes de Prades.

Una mica després arribem a l'entrada d’una escletxa que s’anomena “l’Esqueix”. S’ha de baixar amb precaució per uns graons de pedra.  Hem de seguir per un tram de camí estret, i la baixada definitiva al riu la fem per un grau esglaonat, relativament fàcil.
Aquest tram està equipat amb cordes que estrictament no són necessàries però que aporten seguretat en la baixada.
Per aquest bonic accident geològic hi passaven antigament els nens que anaven a estudi des de Cabrera a l'escola del Pinetell.

Arribats al riu ens trobem consecutivament dos ponts penjats que permeten travessar la llera aquests dies força cabalosa. Des del pont es pot veure el Toll de l’Esqueix, que es pot visitar amb precaució si no hi ha gaire aigua.

Un cop creuat el pont, anem aigües amunt per l’antic camí del riu que transita per un engorjat que fa que els navegadors tinguin moltes dificultats per trobar senyal.  Això fa que el camí es faci una mica perdedor convertint-se en un sender que va superant bàsicament un seguit de roques caigudes.

Més endavant travessem la llera quasi imperceptible del Barranc dels Esclots. Pel camí es poden veure alguns tolls i gorgs molt bonics mig amagats per l’espessa vegetació.

En una bifurcació no gaire clara es veu un sender a la dreta que baixa al riu; nosaltres hem de prendre el camí de l'esquerra que puja una mica, però que passa per dintre d'un bosc molt agradable i ens porta directament al Molí d’en Castellà. A causa del seu deteriorament, cal creuar-lo amb precaució.

Seguim amunt pel camí del riu i trobem unes passarel·les que facilita el seu creuament. El sender va riu amunt pujant a alguna antiga parada de conreu fins trobar un camí que ve per la Vall del Riu Sec (Barranc de Tous). És un camí que ve des de la Carretera de La Riba a Farena per dos llocs diferents.

No ens desviem i anem avall a trobar la llera del Riu Sec.  La travessem i en breu hem de trobar la Font de Fontanelles (buscar-la). Seguim pujant just pel damunt de la Font. No anem pel riu, doncs el sender es tanca. Pel damunt de la parada de conreu podem veure el riu a sota. Seguim pel camí dels Molins.

De seguida trobem el Molí del Po, o del Cristí, un molí fariner. Va funcionar fins els anys 50 del segle passat.
Més amunt trobem el Molí del Vilalta, unes imponents ruïnes d'un molí paperer. Si anem rere les runes, a l'altra banda del riu mirant amunt, podem veure l'agulla de la Ferranda, fita emblemàtica d'aquest tram del riu. Per aquest lloc surt un camí que és el de l'antiga sèquia i fa cap al pedruscall de la llera del riu. No l’hem de seguir.

Hem de seguir a la dreta enfilant-nos una mica per un sender que passa a tocar d’una cova. Si entrem al seu interior veurem que és més gran del que sembla.

Anem a trobar la llera del riu que creuem per una passarel·la petita però suficient per no mullar-nos els peus. Per l'altra banda, si volem, podem baixar una mica i visitar un toll sota unes grans roques caigudes. Són els Tolls del Vilalta.

Una mica més amunt trobem un pal indicador que ens marca que a l'altra banda del riu hi ha el Molí del Borrós, i una mica més enllà veurem també a l’altra banda del riu l'edifici del Molí del Fort, l’únic habitat en tota la ribera del Brugent.

Travessem el riu pel damunt d’un pont i arribem a una pista que arrenca de la porta principal del Molí del Fort. En aquest establiment podem dinar.  Ens deixaran consumir els nostres avituallaments que duem a la motxilla i ens poden proveir d’una refrescant cervesa o altres begudes.
Qui no vulgui carregar tot el camí amb el menjar, telefonant un parell de dies abans al 626083821, es pot encarregar que ens facin el dinar.
Es pot trobar més informació a: http://molidelfort.blogspot.com.es/

Encara ens quedaran 1,3 qmts. per acabar la excursió.
Seguirem per la pista que surt del Molí del Fort i passem una mica més amunt per sota de la “Roca Monera”.

Passada la Roca Monera, a la primera corba tancada a la dreta, hem de deixar la pista per agafar un sender que de forma poc evident surt a la esquerra i que ens baixa al Toll de Les Maduixes, un toll petitet molt estimat per la gent de Farena.

Ara el sender ja puja suaument a Farena. Passa per unes antigues i gairebé imperceptibles parades de conreu. S’anomena Camí de Nulles. Trobarem un pi molt gros.
Uns revolts més amunt i ja haurem arribat a Farena.

Per si voleu el track de la sortida us el podeu descarregar en aquest enllaç:  Tracks sortides UCC

INDICACIONS D’APROXIMA CIÓ AMB COTXE A FARENA (Mont-ral – Alt Camp)

260 qmts. anar i tornar (1h 45’ sense trànsit)

Pels que fan servir navegador:   41.311920,1.087884

Proposta d’aproximació per AP7/AP2:

• Anar per la AP7 fins la Sortida E90-AP2 direcció Lleida/Zaragoza.
  • Agafar la Sortida 11 cap a Vila-Rodona /Valls.
  • A la rotonda, agafar la C-51 a la dreta direcció Alió/Valls/Lleida
  • A l’entrada de Valls, a la rotonda, a la dreta, agafar la N240 en direcció Valls Est/Montblanc/Lleida
  • En dues rotondes, agafar la A-27 direcció Valls/Tarragona.
  • Agafar la sortida 20 en direcció Picamoixons, carretera T-742.
  • Passat Picamoixons, incorporar-se a la C-14. Direcció, La Riba/Montblanc
  • Just a l’entrada de La Riba, abandonar la C-14 per agafar la TV-7044, en una desviació a la dreta un pèl abrupta.  Hi ha un indicador que assenyala a “La Riba 0,2 / Farena 13”
  • Travessar aquesta part del poble. En pocs metres, a la sortida, alerta de no saltar-se un Stop a la esquerra. Hi ha un indicador a FARENA.
  • Travessar el poble i no abandonar la TV-7044.  Trobem indicadors de “El Pinatell/Farena”
  • Seguir fins El Pinetell que deixarem a la esquerra.
  • En pocs quilòmetres, s’hi arriba a Farena.  Hi ha aparcaments senyalitzats a la entrada del poble.