REPORTATGE FOTOGRÀFIC DE LA SORTIDA DEL DINAR DE NADAL

SORTIDA 16 DE DESEMBRE

VULPELLAC - CANAPOST - PERATALLADA

Dinar A St. Feliu de Boada

Comencem la sortida agafant l'autocar a les 8:30 del matí, primera parada a l'àrea de servei per esmorzar continuem fins a Vulpellac, on hi arribem a les 11.

Vulpellac és una entitat de població del municipi del Baix Empordà de Forallac. En l'any 1977 s'uní amb Fonteta i Peratallada per formar Forallac. Aquesta població és la que allotja la casa de la vila actual del municipi.

El nucli del poble és un conjunt monument declarat bé cultural d'interès nacional. Destaca el castell de Vulpellac, un exemple de l'arquitectura civil gòtica-renaixentista, i l'església de Sant Julià i Santa Basilisa.

Uns 50 m al nord del palau, hi ha la torre-portal, de planta quadrada datada dels segles XIII-XIV.

Sortim del poble pel carrer Nou, durant tota la ruta seguirem el GR 92.1.

Entre els pobles de Vulpellac i Canapost hi trobem els Clots de Sant Julià, són unes antigues pedreres formades per un magnífic complex de cavitats, algunes de fins a 10 metres de fondària, excavades a la roca.

El seu origen sembla molt antic, ja que s'han fet troballes romanes i preromanes, per bé que encara no s'ha fet cap intervenció arqueològica en profunditat. S'ha especulat, fins i tot, que les muralles de la ciutat preromana de Ullastret o Empúries podrien haver estat bastides amb la pedra dels clots.

Segons una antiga llegenda, en els Clots de Sant Julià hi van ser martiritzats els primers cristians del país. La capella troglodita coneguda amb el nom de "Sitial" o "Tron de la Reina", que és un dels punts més interessants de l'indret, conté una creu en la seva part interior que sembla que vindria a representar la cristianització d'un lloc pagà.

Es tracta d'un aflorament de roca natural que ha estat excavada i presenta un aspecte de cova. El seu interior és de planta ovalada, amb les parets perfectament allisades.

En aquest punt ens vam trobar a un noi activista de la zona que ens va informar de la situació en què es troba el lloc i ens va deixar aquesta informació.

Continuem la ruta cap a Canapost, en el recorregut podem observar un bonic paisatge del Pirineu nevat.

Canapost és un petit nucli de població del municipi de Forallac. On podem admirar una de les edificacions més boniques i importants del romànic català, l'església de Sant Esteve.

És un dels edificis més importants del romànic català. Està formada per tres cossos fàcilment identificables. El cos principal, d'estil preromànic, configura el nucli de l'església i va ser construït entorn del segle IX o X. Posteriorment, entre els segles XI i XII, s'hi va unir la torre campanar de planta quadrada, al sud, i una nau paral·lela, al nord, d'estil romànic.
El frontis on actualment s'obre la porta de l'accés principal al temple és del segle XVIII i no es va acabar mai. Precisament, darrere dels absis podem veure, a terra, les restes del rosetó que havia de culminar la façana.

Al costat de l'església hi ha una necròpolis alt-medieval. Entre els anys 2004 i 2005 es van realitzar excavacions arqueològiques que van permetre descobrir nombroses tombes antropomorfes i sepulcres fets amb lloses de pedra sorrenca.

Després de visitar aquesta població continuem fins a Peratallada. Declarada conjunt historicoartístic.

Conté moltes mostres d'arquitectura medieval. La vila conserva el seu antic aspecte feudal, amb carrers estrets i tortuosos, on destaca el castell fortificat amb la seva torre de l'homenatge i el palau, les muralles i l'església de Sant Esteve.

En aquest punt l'autocar ens va recollir per dur-nos a Sant Feliu de Boada, al Restaurant de Can Dolç.

On vam gaudir de bon menjar i de millor companyia.

Amb la panxa plena, l'autocar ens va retornar a Barcelona. Després d'un magnífic dia.